2016년 게임 산업 트렌드 및 결산 – 슈퍼데이타 리서치(Superdata Research) 근거

Updated on 2017-09-15 by

며칠 전 2016년 게임 시장에 대한 조사 결과가 발표되어 여기에 간략히 정리해 공유한다.

1. 2016년 게임시장 규모는 91B$에 달한다.

이 조사 자료는 미국의 superdata라고하는 업체에서 2016년 12월 20일결 발표한 자료로 2016년 게임 시장 규모는 91B$달러 달한다고 한다.

2. 2016년 모바일 게임이 PC게임 시장을 넘다

여기서 특징적인 사실은

모바일 게임 시장 규모가 증가하고 있으며 특히 2016년 올해 처음으로 모바일 게임 시장 규모가 PC 게임 규모를 능가했다는 점이다. 이 조사 자료에 따르면 2016년 모바일 게임은 41B$로 36B$에 그친 PC 게임을 제치고 가장 규모가 큰 게임 카테고리로 등장했다.

▽ 모바일과 PC 게임 시장 규모 트렌드 비교 그래프,
PC게임은 지속적인 감소를 거듭하고
모바일 게임은 꾸준한 증가트렌드하에서
2016년 폭발적으로 성장하면서 PC 게임 시장을 능가했다.
모바일게임은 지속적으로 성장한다는 superdata research의 예상

3. 2016년 게임 시장 비중은 모바일 45% , PC 39%, 콘솔 7% 순

2016년 게임 카테고리별 시장 규모를 보면 앞에서 이야기한대로 모바일 게임 시장이 41B$로 전년 비 18% 성장하면서 45% 비증을 차지했으며, PC게임은 36B$로 전변비 6.7%성장하면서 게임 시장내 39% 비증을 차지했다.

여기에 콘솔 7%, Game Video 5% 비중을 차지하고 있다.

4. 게임 카테고리별 히트 게임

게임 산업의 주요 카테고리인 PC, 모바일, 콘솔 게임내에서 주요 히트 게임을 살펴보면 아래와 같다.

우선 가장 크게 성장한 카테고리로 나타난 모바일 게임의 경우 지난 7월 출시되어 전 세계를 떠들썩하게 만들었던 포켓몬 고난 또 다른 메가 히트 게임인 Clash Royale과 같은 게임의 성공에 힘입어 시장 규모가 대폭 커졌다. (2016년 18% 성장)

PC게임에서는 League of Legends와 같은 기존의 게임들이 계속 인기를 이어갔으며 Overwatch와 같은 신작들이 PC 게임 시장을 이끌어 왔다.

참고 Superdata Research의 Reporting

  • Consumers spent $41 billion on mobile gaming in 2016, driven by blockbuster hits like Pokémon GO and Clash Royale. The mobile games market has started to mature and now more closely resembles traditional games publishing, requiring ever higher production values and marketing spend.

  • The first year for virtual reality was sobering, especially for manufacturers of dedicated hardware. A high price point, the absence of a strong content line-up, and difficulties with properly delivering through retail cooled consumers’ expectations of the Oculus. We expect firms with more experience in hardware manufacturing like Sony and HTC to take the lead in 2017.

  • Despite its relatively small size ($892 million), eSports has become the focal point for publishers, TV executives, and advertisers. A string of investments in pursuit of connecting to a new generation of media consumers has built the segment’s momentum, as major publishers like Activision, Riot Games, and Electronic Arts are exploring new revenue streams like selling media rights in 2017.

  • Consumers increasingly download games directly to their consoles, spending $6.6 billion in 2016. The move improves margins across the board, and allows publishers to generate revenue through the sales of add-on content, expansion packs, and micro-transactions.

  • PC gaming consoles to do well, earning $34 billion and driven largely by free-to-play online titles and downloadable games. Incumbents like League of Legends together with newcomers like Overwatch drive enthusiasm. PC gamers also saw a big improvement with the release of a new generaTon of graphics cards, offering a 40% increase in graphics power and a 20% reduction of power consumption.

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